perjantai 22. kesäkuuta 2018

Muista palautua myös henkisesti - 5 rentouttavaa ajanvietettä

Kuluneen kuukauden aikana palautumiseen liittyvät teemat ovat tavoitelleet mua joka tuutista. Ensinnäkin pääsykokeen jälkihien vuosipäivät alkaa olla käsillä. Viime vuonna pääsykokeisiin lukiessani laiminlöin koko kevään henkistä palautumista erittäin taidokkaasti, sillä ovela mielemme ei selvästikään osaa vaatia vapaa-aikaa samalla tavalla kuin vaikka jalkapäivänä rääkätyt etureidet. Tänä vuonna olen päässyt osaksi pääsykoetunnelmaa vaihtaessani ajatuksia hakijoiden kanssa.

Olen kesätöissä hautausmaalla ja kyllä muuten työpäivän (ja miljoonan kannetun vesikannullisen) jälkeen on ihan pakko huoltaa kehoa kaikin konstein ja nukkua täydet yönunet, jotta seuraavana päivänä työnteko luonnistuu kiitettävästi. Miksi meidän on paljon vaikeampaa ymmärtää, että myös mieli vaatii samanlaista huolenpitoa toimiakseen optimaalisesti? Kuuntelin eräänä päivänä töiden lomassa mielen hyvinvointiin liittyviä podcasteja, jotka sattumoisin käsittelivät uupumusta, lepoa ja omaa aikaa. Osui ja upposi.

Laadukas palautuminen on kaikista tärkeintä silloin kun rauta on kuumin. Palutuminen ei pelkästään takaa sinulle hyvinvointia (pitkään jatkunut rasitus johtaa helposti uupumukseen) vaan se myös edistää suoriutumistasi niistä askareista, jota parhaillaan stressaat. Itsestä huolehtiminen, niin fyysiesti kuin psyykkisestikin (ja nämä kaksi kaverusta on hyvinkin paljon yhtä) on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Toivon, että mielestä huolehtiminen on vielä jonain päivänä yhtä iso hitti kuin kehosta huolehtiminen juuri nyt. 

mielen hyvinvointi vinkit blogi

1. Kuuntele podcasteja - Minäkin olen vihdoin ennättänyt podcastien trendiin. Netti on pullollaan  erilaisia podcasteja erilaisiin tarkoituksiin; on viihdettä, tiukkaa faktaa ja rentouttavaa höpinää. Podcastit ovat mitä parhain apu rentoutumiseen. Tunnistan itsessäni tavan jäädä jumittamaan vapaa-ajan ja suorittamisen välimaastoon (käytännössä minulla olisi hommia hoidettavana, mutta en jaksa ja jään selaamaan somea tuntikausiksi kokien siitä huonoa omatuntoa). Näin vietetty vapaa-aika ei ole kovinkaan palauttavaa. Jos "vain oleminen" tuntuu haastavalta, kokeile kuunnella itseäsi kiinnostava podcast-jakso. Podcasteja voi kuunnella myös töissä (riippuen tietysti työnkuvasta), siivotessa tai työmatkalla. Mielenkiintoisen jakson kuuntelminen irrottaa sinut stressaavista ajatuksista, mutta toisaalta tarjoaa sinulle uutta informaatiota ja apuvälineitä jopa itsen tutkiskeluun ja ymmärtämiseen. Kerron tulevassa postauksessani, mitä podcasteja olen itse kuunnellut. 

2. Tee bullet journalia - Kenelle tulee mieleen välillä piirtää, värittää, liimailla ja unelmoida sen sijaan, että viettäisi ajan somessa? Täytyy myöntää, ettei mulle ainakaan kovin spontaanisti. Bullet journalin valmistelu on todellä rentouttava tapa viettää sometonta aikaa. Eikä sinun tarvitse olla mitenkään erityisen luova tai hyvä piirtämään, jotta nauttisit tästä puuhasta.

3. Liiku luonnossa - Luonto tutkitusti elvyttää ihmistä niin fyysisesti kuin psyykkisesti; verenpaine laskee 15-20 minuutin jälkeen, stressi lievittyy ja mieliala kohenee. (Mielenterveystalo.fi) Käy kävelyllä metsässä, jos sinulla on mahdollisuus. Voit nauttia luonnosta myös muilla tavoin. Jopa luontokuvien katselulla voi olla rentouttava vaikutus. 

4. Mindfulness - Tietoisuustaitojen harjoittaminen on täsmäkeino mielen hellimiseen. Jos sinulla on esimerkiksi vain vähän aikaa käytettävissäsi palautumiseen, käytä hetki tähän. Pieni harjoitus, vaikkapa nopea kehon skannaus, onnistuu jopa työpäivän aikana tauolla.

5. Netflix - Tämä vinkki saattaa jakaa mielipiteitä, mutta mielestäni Netflix (ja mikä tahansa muu asia, minkä parissa viihdyt) ovat ihan vakavasti otettavia palautumisen keinoja. Oikeasti sarjan/elokuvan katseleminen on todella tehokas tapa unohtaa hetkeksi omat arjen kiireet ja stressitekijät, nauttia omasta hetkestä. 

+ Älä unohda hyviä yöunia. Nukkuminen on sekä fyysisen ja psyykkisen hyvinvointimme kannalta avainasemassa.

Rentouttavaa juhannusta! 
Postauksen kuva: Elias Murto


sunnuntai 10. kesäkuuta 2018

Kuinka valmistautua (psykologian) soveltuvuuskokeisiin 2

Lukaise postauksen ensimmäinen osa tästä.

soveltuvuuskokeet psykologia vinkit

3. Leiki salapoliisia: ota selvää mitä koulutus pitää sisällään

Mitä tahansa opiskelupaikkaa tai vaikkapa työpaikkaakin hakiessa on järkevää selvittää etukäteen kaikki mahdollinen tulevasta opinahjosta/työpaikasta. Melko usein eteen tulee tilanne, jolloin voisit osoittaa motivoituneisuutesi ja toisaalta myöskin arvostuksesi oppilaitosta/työpaikkaa kohtaan tätä kautta. Vähintäänkin koet oman olosi varmemmaksi, kun tiedät tasan tarkkaa minne olet oikeasti hakenut. 

Mene siis osoitteeseen https://www.jyu.fi/edupsy/fi/laitokset/psykologia ja tee tutkimustyötä, jos et ole aikaisemmin ennättänyt. Tutustu yliopistoon ja koulutuksen rakenteeseen. Mikä tekee Jyväskylän yliopistosta ja sen psykologian laitoksesta loistavan? Miten haluat hyödyntää yliopiston opintotarjontaa? 


4.  Valmistaudu kohtaamaan jännittävä tilanne

Soveltuvuuskokeet pitävät sisällään yleensä kaikki potentiaaliset jännityksen aiheuttajat; on haastatteluja ja itsen esille tuomista, yllättäviä käänteitä, aikarajoja ja tietysti paine onnistua, tehdä parhaansa. Mikä hulluinta, saatamme jo etukäteen jännittää sitä, että meitä tulee jännittämään. Usein kuvittelemme virheellisesti, että jännitys ja etenkin sen näkyminen ulospäin tekee meistä jollain tavalla huonoja hakijoita. Näin ei kuitenkaan ole.

Ensinnäkin itselle kannattaa puhua järjen äänellä. Todennäköisesti lähes jokainen hakija jännittää koetilanteessa tai sitä ennen. Käsien tärinä, äänen värinä, ylivireä olemus ja kumppanit ovat koetilanteissa enemmän sääntö kuin poikkeus, ihan arkipäivää. Eiköhän tässä tapauksessa arvioijana toimivat psykologian ammattilaisetkin tunnista jännityksen ennemmin ihmisen luonnolliseksi reaktioksi kuin ei-soveltuvuuden osoittimeksi. 

Kaikesta huolimatta jännitys on kovimmillaan usein kaikkea muuta kuin ihanaa. Ennen koetta se saattaa viedä vaikkapa unet ja ruokahalun, eikä se koetilanteessakaan tunnu välttämättä mitenkään itsevarmuutta nostattavalta. Valmistaudu kokeisiin etukäteen esimerkiksi mielikuvaharjoituksen avulla. Ota mukava asento ja hengitä rauhallisesti. Käy samalla mielessäsi läpi kuvitteellinen soveltuvuuskoetilanne alusta loppuun ja huomaa, kuinka selvisit siitä mielikuvissasi. Samalla tavalla selviät myös oikeasta tilanteesta.

Kirjoitin vähän aikaa sitten postauksen 5x - kuinka rauhoittaa mieli jännittävässä tilanteessa. Ota haltuun nämä täsmävinkit ennen koetta. Käytä vinkkejä ennaltaehkäisevästi tai vähintään silloin, kun jännitys uhkaa ottaa liikaa valtaa.

5. Olet parhaimmillasi levänneenä

Väsyttääkö sinua tällä hetkellä tavallista enemmän? Hermostutko pienistä asioista? Etkö saa illalla nukutuksi ylivireydeltäsi? Ei ihme, pääsykokeisiin valmistautuminen on todella työläs prosessi, joka kyllä näkyy ja tuntuu vielä jälkikäteenkin. Ja niinhän sitä sanotaan, rankka työ vaatii rankat huvit. Muista huolehtia siitä, että palaudut kaikesta kohtaamasi stressistä, kiireestä ja jännityksestä mahdollisimman hyvin niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Levänneenä olet kaikin puolin parhaimmillasi kokeissa.

Seuraavat asiat ovat itsestäänselvyyksiä, mutta niille ajan raivaaminen on yllättävän vaikeaa. Miksi laiminlöisit asioita, jota ovat tällä hetkellä hyvinvointisi ja menestyksesi kannalta oikeastaan kaikkein oleellisimpia? Nuku pitkiä yöunia, syö terveellistä ruokaa, huolehdi vitamiineista, harrasta liikuntaa, näe ystäviäsi, vietä sometonta aikaa, joogaa, harjoita tietoista läsnäoloa, kuuntele musiikkia tai lue kirjaa. Mä vietin pari päivää ennen soveltuvuuskokeita aikaa luonani hoidossa olevan koiranpennun kanssa ja se oli kyllä mitä rentouttavin tapa valmistautua jännittävään koitokseen.

+ Hyväksy se, ettet voi juurikaan kontrolloida koetta

Soveltuvuuskokeisiin valmistautuminen on miljoona kertaa vaikeampaa kuin vaikkapa kirjalliseen kokeeseen valmistautuminen. Et voi esimerkiksi valita henkilöitä, joiden kanssa päädyt ryhmäkeskusteluun tai haastatteluun. Ei auta kuin luottaa omaan itseensä!


Vinkit soveltuvuuskoepäivään

- Syö aamupala. Tarvitset polttoainetta tähän päivään.
- Pue päälle vaatteet, jossa tunnet olosi kauniiksi/komeaksi ja ennen kaikkea omaksi itseksesi. Voit antaa persoonallisuutesi näkyä ulkonäössäsi ja erottua eduksesi!
- Mene paikalle ajoissa!
- Tutustu muihin hakijoihin soveltuvuuskoetilanteessa. Elä kohtaa hakijoita kilpailijoina. Hyödytte toisistanne parhaiten, kun lähdette taistoon toinen toistaan tukien ja tsempaten!
- Päivä sisältää odottelua, joka voi olla jännittyneenä erittäin tuskallista. Ota mukaan vaikkapa kuulokkeet, josta voit kuunnella musiikkia. Tauoilla voit myös miettiä vastauksiasi tuleviin kysymyksiin tai rentouttaa mieltä erilaisin hajoituksin. 
- Muista huomioida myös muut hakijat jokaisessa tehtävässä. Vuorovaikutustaidot ja kuunteleminen ovat vähintäänkin yhtä oleellisia kuin omat puheenvuorot.
- Tee parhaasi! 

p.s. vaikka kyseessä on soveltuvuuskoe, sinun ei tarvitse mahtua mihinkään tarkkarajaiseen psykologin muottiin. Meitä on moneksi ja niin pitääkin olla. Esimerkiksi ujous ei haittaa yhtään mitään. Pääasia, että vaikutat motivoituneelta ja kypsältä, osaat perustella ajatuksesi ja osaat huomioida ihmiset ympärilläsi. 

Valtavasti tsemppiä!  

torstai 7. kesäkuuta 2018

9 kesäistä juomaohjetta

Kesällä todistetusti janottaa. Kylmät juomat maistuvat entistäkin paremmalta (toivottavasti) kuumalla säällä. Myös juhlat ja illanvietot kasaantuvat usein kesäkuukausiin ja tällöin ehkä juomavinkit ovat paikallaan. Kokosin postaukseen 9 erilaista juomaohjetta, jotka jaoin pari vuotta sitten Drink Thursday -postaussarjassa. Ota ohjeet haltuun! 

Jäätelöä juomassa shampanjaStrawberries & cream champange

Tässä jos jossain on kesäinen yhdistelmä. Mansikkaa ja jäätelöä kesäjuomassa, toimii! Ohje tässä.

Starbucks juoma kotona ohje
Starbucks strawberries & créme frappuccino

Toinen mansikan ja jäätelön yhdistelmä. Pirtelelömäinen Starbucks-kopio toimii vaikkapa vaihteluna jäätelölle. Ohje tässä

Terveellinen juoma kesätarjoiluSummer detox water

Postauksen muut juomat vaihtelevat alkoholipitoisista juhlajuomista makeisiin herkkuihin. Tämän kuvan juoma on terveellisempi vaihtoehto. Vedestä voi pienellä vaivannäöllä muuttaa hieman spesiaalimman. Ohje kesäiseen makuveteen tässä.

Juomaohje blogi jäätee
Persikka & mango jäätee

Kesällä teen ja muiden kuumien juomien nauttiminen jää ainakin omalta osaltani todella vähälle. Teetä voi kuitenkin nauttia myös viileässä muodossa. Tykkään kovasti jääteestä ja tämä versio on kotitekoinen lempparini. Ohje täällä.

Kylmä kahvi kesäjuoma ohje
Starbucks caramel cream (kahvi) frappuccino

En tykkää kahvista yhtään, mutta tässä muodossa sekin menee hyvin alas. Ehkä kahvin oikeat ystävät lisäävät kahvin pirtelöönsä vielä mieluummin kuin minä. Ohje tässä.

Drink Thursday fifty ways
Mansikkalimppari

Mehutiivistettä ja vissyä yhdistämällä saa tehtyä "limpparia" moneen makuun. Tällä yhdistelmällä on syntynyt meidän juomatarjoilut moniin rippi- ja ylioppilasjuhliin. Ohje tässä.

Vesimeloni slushie kesäjuoma ohje
Vesimelonislushie

Mehevästä vesimelonista saa hetkessä surautettua viileän ja maukkaan juoman. Ohje tässä.

Ananasmojito ohje drink thursday
Ananasmojito

Ananas sopii loistavasti mojitoon. Tämä raikas  alkoholipitoinen juoma maistuu kesähelteellä. Ohje täällä.

Juomaohje juhliin blogi
Blue (alcohol) lemonade

Kaipaatko juhlatarjoiluun huomiotaherättävän juoman? Tämä sininen juoma on juhlien kohokohta ja toimii niin alkoholillsena kuin alkoholittomanakin. Ohje tässä.

Mikä juomista maistuisi sulle tällä hetkellä? Mulle, pienoiseen makeannälkään, uppoaisi tällä hetkellä parhaiten Starbucks strawberries & cream frappuccino.