tiistai 29. heinäkuuta 2014

Sport motivation

Heippa! Mun ja liikunnan välinen suhde on usein aika vuoristorataa. Kun pääsen vauhtiin, nautin siitä todella ja haluaisin vain liikkua. Mutta sitten kun vauhti hidastuu ja elämässä on paljon muutakin, siirrän melkein kaiken muun urheilun edelle. Tämän asian kanssa olen kamppaillut jo kauan, sillä tiedän, että parempaa lääkettä keholle ja mielelle ei ole kuin liikkuminen. Siksi haluan pitää säännöllisestä liikunnasta kiinni. Ja siksi tein tämän postauksen. Motivoimaan minua ja sinua pitämään yllä terveellistä elämäntapaa ja valitsemaan useammin lenkkipolun tietokoneen sijasta. Postauksen kuvat http://weheartit.com/sport collage1.1Psyykkisesti ajatellen ulkonäköihanne liikunnan motiivina on usein vaarallinen ja saattaa vääristää käsityksen terveellisestä liikunnasta kokonaan. Rehellisesti sanottuna ulkonäkö on kuitenkin usein se kaikkein tehokkain motivoija, joka sytyttää innostuksen kipinän liikuntaa kohtaan. Mulla ei ole koskaan ollut tarvetta laihduttaa - ennemminkin lihottaa. Myöskään kovin lihaksikkaat naiset eivät viehätä ja etenkin käsilihaksien treenaamista olen joskus pyrkinyt jopa välttelemään. Vaikka eihän ne lihakset vahingossa synny. Enemmän peukutan timmiä, naisellista, liikunnallista kroppaa. Keskivartalon ja jalkojen lihakset on ne, mihin ensimmäisenä kiinnitän huomiota. Ulkonäölliset tavoitteet eivät kuitenkaan ainakaan minun kohdallani takaa kuin hetken innostuksen. Pitemmällä mittakaavalla pelkkään ulkonäköön pohjautunut liikunta tuottaa mussa vain "njäääh mitä turhaa, kyllä mä tälläsenäki oon hyvä" - tunteita ja tarvitaan taas jotain uutta motivaattoria. sport collage 2.3Pinnallista mutta totta. Materialismionnellisuus liikuntaan liittyvistä tuotteista saa kyllä innostumaan liikunnasta viellä himpun verran enemmän. Etenkin jos kyseessä on vaikkapa uusien lenkkarien hankinta, mikä minulla on pian edessä. Miellyttävän ulkonäön lisäksi hyvät kengät saattaa myös tarjota miellyttävemmän urheilukokemuksen ja saa uudestaankin nousemaan ylös sohvalta.
sport collage 3.2Tavoitteet ja niiden saavuttaminen. Edelliset kaksi motivoijaa olivat enemmän lyhytkestoisia. Niiden avulla saatat lähteä urheilemaan muutaman kerran, mutta into hiipuu useimmiten niiden parin kerran jälkeen. Tavoitteissa onnistuminen on yksi liikunnan palkitsevimmista tunteista. Tavoitteita kannattaa asettaa, mutta ei liian korkealle!  Hiljaa hyvä tulee.sport collage 4.4Tämän ihmiset unohtavat liian usein. Kuten yhdessä kollaasin kuvista lukee "exercising to be healthy, not skinny" Liikunnan jälkeinen hyvä olo on paras. Rentoutunut. Onnistunut. Onnellinen. Kuten alussa mainitsin, liikunta on parasta lääkettä keholle ja mielelle. Tätä hyvää oloa ja terveellisyyttä kannattaa oikeasti tavoitella!

Vielä lopuksi haluan sanoa, että miettikää millä tavalla harrastatte liikuntaa. Kaikki eivät tykkää juoksemisesta taikka kuntosalista. Ja se on ok. Sinun ei tarvitse tehdä sitä mistä et tykkää, vaan voit vapaasti valita. Kun liikunta tuntuu pakkopullalta, se syö motivaatiota ja pullan murunenkin alkaa maistua pahalta. Liikunnan ei myöskään tarvitse olla aina samanlaista - päinvastoin. Joskus muistan kirjoittaneeni tänne siitä, kuinka juokseminen tuntuu tylsältä. Minuutit matelivat tuskallisen hitaasti hölkätessäni tietä eteenpäin. Nyt olen kuitenkin saanut langan päästä kiinni. Olen löytänyt erilaisia lenkkeilymaastoja, kuten instagram- postauksessa vilahtaneen laskettelurinteen. Erillä tavalla haastava maasto tekee urheilusta mielekästä! Eilen tein lihaskuntoa ja venytellin yleisellä uimarannalla matalassa rantavedessä, sekä juoksin järvessä edestakaisin vesijumppa tyyliin. Kaavoihin ei todellakaan kannata kangistua!

Mitä piditte postauksesta? Onko jollain lisättävää?

10 kommenttia:

  1. Tää oli ihan huippu teksti! Kirjoitat todella hyvin ja sait ainakin mut ajattelemaan asioita paljon! :) Kirjoitustapasi on ihana, kirjoitat todella selkeästi ja hyvin!

    http://miraellaa.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! ♥ Ihanaa, että pidit kirjoituksesta! (:

      Poista
  2. Oli kyllä ihana tsemppaava postaus! Nyt kun liikuntakielto itselläni on ohi, ja voin aloittaa taas liikunnan varovasti ja jossain vaiheessa jos alkaa tökkimään niin tuun varmasti lukemaan tän postauksen uudestaan ja uudestaan ja jos onnistun, tulen varmasti vielä kiittämään joskus sinua!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus sitä vaan tarvii vähän tsemppiä ja haluaa jakaa sitä myös muille! Väistmättäkin välillä vähän tökkii... Tsemppiä sun päiviin! ♥

      Poista
  3. Hei kiitti tästä postauksesta! Ehkä löytäsin itekkii kestävän motivaation ja vielä täydellisen lajin itelleni:3 mulla on se ongelma että ne pari ensimmäistä kertaa ei vaa jaksais tai kehtais mut ku ne saa tehtyä nii sitte alkaa sujua:D

    wellulife.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tällaiset kommentit on ihan paras palkinto! Tietää, että ei ole ihan täysin turhia tänne kirjoitellut! :D Kiitos kommentista ja tsemppiä motivaation kanssa! ♥

      Poista
  4. Kiitos ihan älyttömästi tästä postauksesta! :) Luin tämän ja heti tuli semmonen fiilis, että pakko lähteä lenkille vaikka ilma olikin vähän sateinen.

    VastaaPoista
  5. totesin ite muutama kuukaus sitte, kuin hyvä toi pinnallinen, kivojen vaatteiden tuoma motivaatio on. heti huomasi kuinka paljon mielummin lähti lätkimään sulkkista ku oli kunnolliset urheilutrikoot ja toppi joka ei koko ajan olis kainaloissa ku vähän nostaa kättä :-) tää sun postaus oli ihan huippu ♥ jätinki sen tonne välilehteen hillumaan, jotta kurkkisin säännöllisin väliajoin ja palauttaisin sen motivaation kohilleen :-) ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on oikeasti niin totta! Ostin justiin uudet ihanat juoksukengät ja nyt onkin taas kolme päivää liikuttu malttamattomasti putkeen niin että jalat on ihan tönkkönä ! :D Pitää sitä välillä itseään hemmotella ja laittaa motivaatio kohdilleen! :')

      Poista