lauantai 16. toukokuuta 2015

DIY - Virkattu matto


IMG_7363Oon sellainen ihminen, että jos haluan jotain, haluan sen juuri sillä sekunnilla. Käsitöiden tekeminen on usein niin hidasta ja tarkkaa puuhaa, että poltan hermoni jo ihan alkuvaiheessa. Nyt päätin kuitenkin pitkästä aikaa tarttua virkkauskoukkuun, sillä halusin ehdottomasti tehdä tälläisen maton! Aloitin maton virkkaamisen eilen illalla ja sain sen jo tänään aamupäivästä valmiiksi! Eli todella nopea ja suhteellisen helppo työ myös vähän ruostuneemmillekin taidoille. Matto on kooltaan aika pieni ja sopii parhaiten vessaan tai muuhun pienempään tilaan. Postauksen lopusta löydätte tarkemmat ohjeet maton tekemiseen!
IMG_7426Tarvitset virkkauskoukun (n. 8mm) ja ontelokudetta tai puuvillatrikoota. Itselläni oli  tuota puuvillatrikoota. Mulla oli 1,4 kg kerä, joka maksoi alennuksen jälkeen n. 13 €. Tuota jäi kuitenkin vielä ihan reilusti jäljelle ja taidan tehdä rippeistä jonkinlaisen korin tai vastaavan.
IMG_7373

Tässä vielä ohje maton tekemiseen! Jos et muista kuinka eri silmukat tehtiin niin esimerkiksi täältä löytyy siihen ohjeet! 

Lyhenteet: s=silmukka, ks=kiinteä silmukka, kjs=ketjusilmukka, p=pylväs, pp=puolipyläs, ps=piilosilmukka

Työohje 1. krs: Kierrä lanka kahdesti vasemman etusormen ympäri ja virkkaa lenkkiin 12 ks.

2. krs: 5 kjs, *1 p, 2 kjs*, toista *-* 11 kertaa = 12 p. Sulje kaikki krs:t virkkaamalla 1 ps 3. kjs:aan, ellei toisin mainita.

3. krs: 3 kjs, *2 p kjs-kaareen, 1 p p:seen*, toista *-* 11 kertaa, 2 p kjs-kaareen = 36 p.

4. krs: *4 kjs, 1 ks joka kolmanteen p:seen*, toista *-* 11 kertaa, 4 kjs, 1 ps 1. kjs:aan.

5. krs: Siirry yhdellä ps:lla kjs-kaareen, 3 kjs, 3 p kjskaareen, 2 kjs, *4 p kjs-kaareen, 2 kjs*, toista *-* kertaa.

 6. krs: 3 kjs, 1 p, 2 p samaan s:aan, 1 p, 2 kjs, *2 p, 2 p samaan s:aan, 1 p, 2 kjs*, toista *-* 11 kertaa.

7. krs: 3 kjs, 4 p, 3 kjs, *5 p, 3 kjs *, toista *-* 11 kertaa.

8. krs: 3 kjs, 1 p, 2 p samaan s:aan, 2 p, 3 kjs, *2 p, 2 p samaan s:aan, 2 p, 3 kjs*, toista *-* 11 kertaa.

9. krs: 3 kjs, 1 p, kavenna 2 p yhteen, 2 p, 2 kjs, 1 p kjs-kaareen, 2 kjs, *2 p, kavenna 2 p yhteen, 2 p, 2 kjs, 1 p kjskaareen, 2 kjs*, toista *-* 11 kertaa.

10. krs: 3 kjs, 1 p, kavenna 2 p yhteen, 1 p, 2 kjs, 3 p p:seen, 2 kjs, *2 p, kavenna 2 p yhteen, 1 p, 2 kjs, 3 p p:seen, 2 kjs*, toista *-* 11 kertaa.

11. krs: 3 kjs, kavenna 2 p yhteen, 1 p, 2 kjs, 2 p samaan s:aan, 1 p, 2 p samaan s:aan, 2 kjs, *1 p, kavenna 2 p yhteen, 1 p, 2 kjs, 2 p samaan s:aan, 1 p, 2 p samaan s:aan, 2 kjs*, toista *-* 11 kertaa.

12. krs: 2 kjs, kavenna 2 p yhteen, 3 kjs, 2 p samaan s:aan, 3 p, 2 p samaan s:aan, 3 kjs, *kavenna 3 p yhteen, 3 kjs, 2 p samaan s:aan, 3 p, 2 p samaan s:aan, 3 kjs*, toista *-* 11 kertaa, 1 ps sakaran kärkeen.

13. krs: 1 ps kjs-kaaren 1. s.aan, 6 kjs, *1 ks keskimmäiseen p:seen, 5 kjs, 1 ks kjs-kaareen, 5 kjs, 1 ks seur. kjskaareen, 5 kjs* toista *-* 11 kertaa, 1 kjs keskimmäiseen p:seen, 5 kjs, 1 ks kjs-kaareen, 5 kjs, 1 ps 2. kjs:aan.

14. krs: 3 kjs, 1 p+1 kjs+1 p+1 kjs+1 pp kjs-kaareen, 1 kjs, **1 pp+1 kjs+1 p+1 kjs+1 p+1 kjs,+1 pp+1 kjs*, toista *-* 35 kertaa, 1 ps 2 kjs:aan.

Viimeistely: Päättele kuteet. Kostuta matto tasaisesti suihkepullolla ja höyrytä se täydellä höyryllä nurjalta tai silitä puuvillan säädöllä kostean liinan läpi. Hoito- ja pesuohje Kirjopesu, kuosittelu kosteana ja tasokuivaus. (Hups, viimeistely on multa vielä tekemättä) 
IMG_7363
Tykkäättekö virkatuista matoista? Aikooko joku tehdä tälläisen & haluatteko lukea lisää DIY juttuja jatkossa?

16 kommenttia:

  1. Kiva että oot innostunu virkkaamaan maton ja toi on kyllä myös tosi ihanan näkönen! Noitten virkkaaminen on mun mielestä kivaa puuhaa ja lopputulos on palkitseva, kun saa lattiaa koristamaan kauniin maton.:) Itellä iski jossain pari vuotta sitten joku ihmeen matto innostus ja virkkasin sitten kolme mattoa; ison, keskikokoisen ja pienen. Tällä hetkellä on kans yksi matto odottamassa viimeistelyä, kun lanka loppui kesken. Ja mä ainakin tykkäisin jos tekisit lisää diy juttuja! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Maton virkkaaminen on kyllä todella palkitsevaa puuhaa, sillä lopputulos on oikeasti niin näkyvä! Jotain lapasia ja sellaisia tulee käytettyä vain joskus, mutta matto pysyy lattialla silmien alla 24/7! :D Nää virkatut matot on kyllä mun mielestä tosi kivoja ja erilaisia!

      Poista
  2. Voi vitsit, on kyllä ihan älyttömän hieno, itsellenikin iski kamala himo kokeilla tuollaista! :) Ainakin yläasteella olin ihan hyvä käsitöissä, joten eiköhän pienen palauttelun jälkeen jää mieleen noiden ohjeiden luku sun muut! Täytyypi kokeilla tuota, kunhan saan vaan tarvikkeet. Niin söpö ja ihana ❤️

    http://miramarian.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa ehdottomasti kokeilla tehdä tällänen! Ohjeet saattaa vaikuttaa ainakin aluks ihan oudoilta, mutta kyllä se siitä kun yksi asia kerrallaan junnaa eteenpäin ja kysyy apua joltain, jos siltä tuntuu! :D

      Poista
  3. Tulipa ihana! Mullakaan ei oikein kärsivällisyys riitä noiden kanssa, nuorempana tein enemmän kaikkea pientä, mutta on vähän jäänyt... :D Mun puolesta voit kyllä tehdä lisää diy-juttuja, koska niistä saa useinkin hyviä ideoita, joita voi myös soveltaa :3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos!<3 Kärsivällisyyttähän nää kyllä vähän koettelee, mutta onneksi lopputulos on palkitseva! Pitää kyllä tehdä lisää diy-postauksia, kun nyt on taas sellainen inspiraatioboosti päällä! :D

      Poista
  4. Mä tykkään tosi paljon virkatuista matoista, varsinki valkoisista. Toi on ihana! Mä en kyl ikimaailmassa osais ite tommosta väsätä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just nimenomaan nää valkoset on munkin lemppareita, ne näyttää ihan pitsimäisiltä! Kyllä osaisit varmasti väsätä, jos mäkin kerran osasin! :D

      Poista
  5. Älyttömän suloinen matto! Löytyisipä itseltäkin tahtoa ja aikaa virkata tuollainen. Mutta kun käsityökorissa odottaa vieläkin keskeneräisenä mun ikuisuustyö - isoäidinneliö päiväpeitto. :-D Ehkä pitäisi löytää kesän alussa puhtia hoitaa sekin loppuun. Raahaan aurinkotuolin pihalle ja virkkaan siinä rusketusta hankkiessani! ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hui tuo päiväpeitto kuulostaa kyllä suuritöiseltä! Tässä ei onneksi mennyt paria tuntia kauempaa, kun valitsin niin pienen maton, haha! :D Mulla on käsityökorissa vain peukaloita ja päättelyä vailla olevia lapasia, muttakun ei saa aikaseks.. ! :D

      Poista
  6. On kyllä sen verran ihanan näköinen matto, että kyllä pakko tehdä tommonen vessaan, sopis just niin hyvin :) nii ja hei hetki kun innostut sellaista koria tekemään niin laitahan siitäkin sitten jonkinlaista ohjetta tulemaan tänne, sillä sellainen olis ihan mahtava oppia tekemään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin aattelin laittaa tän vessaan tuomaan vähän piristystä! Siellä on ollut jo kauan niin ruma matto, että huhhuh! :DD Hei tosi kiva idea, laitan ohjetta sitten kun saan aikaseks tehä sen! :)

      Poista
  7. Ihastuin niin tohon valkoiseen mattoon! :3 Kesäloman alkaminen häämöttää niin taidanpa virkata sun inspiroimana tuollaisen. Saa nähdä mitä siitäki tulee kun ne sukkapuikot on aina ollu se helpompi juttu mulle ja virkkauskoukku on jääny kyllä usein sinne laatikon pohjalle tai viimeistään joutunut sinne takaisin pienen yrittämisen jälkeen.. :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha joo tuttu tunne! Sukkapuikot on mullekkin ollu yleensä se tutumpi vaihtoehto, vaikka kyllä nekin on lennellyt kovalla vauhdilla laatikon pohjalle! :D Mutta tää matto oli siinä mielessä kiva tehdä, kun tuo lanka oli niin paksua ja näki heti, että kappas oon taas edenny näin paljon ja kuvio alkaa muodostumaan! :D

      Poista
  8. tää matto on niin ihana!♡ mun mummu on virkannut mulle tälläisen:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihii mäkin tykkään! Ihana mummu! <3

      Poista