perjantai 31. heinäkuuta 2015

Stockholm

Heippa ihanat!  Tultiin Tukholmasta kotiin tiistaina, mutta ohjelmaa on riittänyt sen jälkeen niin paljon, että tuntuu kuin olisi kulunut pidempikin aika. Olen ehtinyt käydä kahdella eri mökillä ja juhlia kaverini syntymäpäiviä. Ja ai niin, asuntokin löytyi tällä viikolla ja ensimmäiset tavarat on jo paikoillaan! Paljon olisi asiaa, mutta tällä kertaa keskityn kertomaan pelkästään tuosta iki ihanasta Tukholman matkasta, joka tehtiin juuri poikaystäväni kanssa. Oli muuten niin huippu reissu, että kuvia katsellessa ei voi kuin hymyillä! Varautukaa kilometripostaukseen!
IMG_1491Heti satamassa saatiin todella iloinen yllätys. Meidän hytti oli jostain syystä vaihdettu parempaan, eli saatiin peruspaskan hytin sijasta majoittua hytissä, josta löytyi parisänky ja ikkuna. Ensimmäistä kertaa päästiin ihastelemaan merimaisemaa suoraan omasta sängystä. Aika coolia!
IMG_1528Molemmilla alkoi olla nälkä heti laivaan päästyämme, joten kipitettiin vaatteiden vaihdon jälkeen ravintolaan. Mentiin laivan buffetin sijasta Grill Houseen, joka oli ihan loistovalinta. Tilasin veggie burgerin eli siis kasvishampparin, jonka mukana tuli ihan älyttömän hyviä maalaisranskiksia. Valtsu taas päätyi kunnon pihviin. Nam!
IMG_1550Aamulla laivasta piti poistua jo kuudelta. Haahuiltiin aikamme ja yritimme etsiä jotain paikkaa, joka olisi jo auennut. Helpommin sanottu kuin tehty. Lopulta päädyimme Gallerian kauppakeskukseen, jossa odottelimme kauppojen aukeamista kymmeneen asti.
IMG_1557Victoria's Secretin liike oli ainoa paikka, jonne mun oli ihan pakko päästä. Olin kaikesta tavarasta ja upeudesta ihan sekaisin, enkä osannut vastata ruotsinkielisten myyjien selostuksiin paljon muuta kuin "jaajaa" ja nyökätä hämmentyneenä. Sitten myöhemmin kävin kysymässä englanniksi, että mistä olikaan kyse. En osannut millään valita, mitä haluaisin ostaa liikkeestä ja kannoin melkein kaiken valitsemani loppujen lopuksi takaisin paikoilleen. Sinne jäi ihanat meikkipussit, nyyh.
IMG_1671Kierreltiin kauppoja jonkin aikaa ja tein muutamia ostoksia. En tosin mitään kovin erikoisia, enkä edes ihan hirveän paljon. Ihmeellistä, sillä kuvittelin shoppailevani koko Tukholman tyhjäksi. Lähdettiin katsomaan maisemia ja nauttimaan lämpimästä säästä ja suunnattiinkin teidän lukijoidenkin suosittelemaan vanhaan kaupunkiin. Tänne kun olisi tajunnut tulla silloin aamukuudelta räpsimään kuvia! Ihmisiä oli nimittäin liikkeellä ihan valtaasti.
IMG_1695Tottakai tästä komeasta matkakumppanistakin piti napata kuvia. Tämä oli muuten meidän ensimmäinen yhteinen matka Suomen rajojen ulkopuolella!
IMG_1664Vanhassa kaupungissa oli paljon matkamuistoliikkeitä, joita oli kiva katsella. Harvemmin kuitenkaan ostan mitään varsinaista matkamuistoa, koska ne jää usein vain laatikoihin pölyttymään. En ostanut siis nytkään. Tukholma oli mun mielestä todella kaunis kaupunki ja ihan siitä syystä olisi voinut kyllä hankkia edes tälläisen kortin muistoksi.
IMG_1721Söin vanhassa kaupungissa salaattia, koska mun teki mieli jotain raikasta. Vaikkakin aikaisemmin haaveilin vain rasvaisesta pizzasta. Salaatti oli hyvää ja mielenkiintoista, siihen oli sullottu ties mitä ainesosia. Sieniä, kirsikoita, aurinkokuivattuja tomaatteja, kiiviä..
IMG_1703Tukholmassa oli todella paljon erilaisia kahviloita ja jätskikojuja. Tietty bongasin katukuvasta myös lempijäätelöni.
IMG_1767Löysin heti aamulla Frozen Yogurt Factoryn, josta päätin hakea myöhemmin itselleni herkuteltavaa. Ennen satamaan paluuta kävin tekemässä itselleni melonin makuisen annoksen tuoreilla mansikoilla ja karkeilla. Ihan älyttömän hyvää!
IMG_1849Asukuvien ottamiseen ei tuhlattu aikaa juuri ollenkaan, mutta tässä kuitenkin näkyy Tukholman asu edes jotenkin. Asu keräsi ihan hirveästi katseita niin vauvoilta kuin vaareiltakin. Tiedä sitten oliko asuvalintani superhieno, järkyttävä, vaiko vain erittäin outo?   IMG_1883Laiva lähti illalla seilaamaan koti Suomea ja siinä vaiheessa oltiin molemmat jo todella väsyneitä Varsinkin kun oltiin kuljettu koko päivä pelkästään kävellen paikasta toiseen. Taxfree shoppailujen jälkeen istahdettiin hetkeksi kuuntelmaan esityksiä ja nauttimaan yhdet juomat. Sen jälkeen mentiikin nukkumaan ja reissu oli unia vaille valmis.

1. Vaikuttaa olleen ihana reissu! Tukholma on kyllä kiva kaupunki, omasta vierailusta on jo aika kauan aikaa, mutta etenkin juuri vanha kaupunki jäi mieleen. :)

1. Oli kyllä ihana reissu! Vanha kaupunki oli kyllä upea! <3

2. kuulostaa tosi onnistuneelta reissulta! :) musta sun asu oli kiva!

3. Onko sun poikaystävä 21-vuotias vai miten te pääsitte tonne reissulle? Kun eikö laivalle ole se ikäraja, ettei 18-vuotias voi lähteä laivalla Ruotsiin ilman 21-vuotiasta tai holhoojaa? Vai onko multa mennyt jotain ohi..

1. Mun poikaystävä on 20 -vuotias. Viime vuonna reissulle lähtö jäi kiinni just tosta ja huoltaja olisi voinut valtuuttaa vain perheenjäsenen tai yli 25 -vuotiaan valvojan mukaan. Viime vuonna oli kyllä muistaakseni ikäraja muutenkin monelle risteilylle 21. Nyt sivuilla luki, että "Kaikilla Tallink Siljan/Tallinkin laivoilla ja kaikilla matkoilla (risteilyt, yöreittimatkat ja hotellimatkat) ikäraja 18 vuotta." Ja ihan ongelmitta päästiin matkalle. Vähän sekavaa! :D