sunnuntai 10. kesäkuuta 2018

Kuinka valmistautua (psykologian) soveltuvuuskokeisiin 2

Lukaise postauksen ensimmäinen osa tästä.

soveltuvuuskokeet psykologia vinkit

3. Leiki salapoliisia: ota selvää mitä koulutus pitää sisällään

Mitä tahansa opiskelupaikkaa tai vaikkapa työpaikkaakin hakiessa on järkevää selvittää etukäteen kaikki mahdollinen tulevasta opinahjosta/työpaikasta. Melko usein eteen tulee tilanne, jolloin voisit osoittaa motivoituneisuutesi ja toisaalta myöskin arvostuksesi oppilaitosta/työpaikkaa kohtaan tätä kautta. Vähintäänkin koet oman olosi varmemmaksi, kun tiedät tasan tarkkaa minne olet oikeasti hakenut. 

Mene siis osoitteeseen https://www.jyu.fi/edupsy/fi/laitokset/psykologia ja tee tutkimustyötä, jos et ole aikaisemmin ennättänyt. Tutustu yliopistoon ja koulutuksen rakenteeseen. Mikä tekee Jyväskylän yliopistosta ja sen psykologian laitoksesta loistavan? Miten haluat hyödyntää yliopiston opintotarjontaa? 


4.  Valmistaudu kohtaamaan jännittävä tilanne

Soveltuvuuskokeet pitävät sisällään yleensä kaikki potentiaaliset jännityksen aiheuttajat; on haastatteluja ja itsen esille tuomista, yllättäviä käänteitä, aikarajoja ja tietysti paine onnistua, tehdä parhaansa. Mikä hulluinta, saatamme jo etukäteen jännittää sitä, että meitä tulee jännittämään. Usein kuvittelemme virheellisesti, että jännitys ja etenkin sen näkyminen ulospäin tekee meistä jollain tavalla huonoja hakijoita. Näin ei kuitenkaan ole.

Ensinnäkin itselle kannattaa puhua järjen äänellä. Todennäköisesti lähes jokainen hakija jännittää koetilanteessa tai sitä ennen. Käsien tärinä, äänen värinä, ylivireä olemus ja kumppanit ovat koetilanteissa enemmän sääntö kuin poikkeus, ihan arkipäivää. Eiköhän tässä tapauksessa arvioijana toimivat psykologian ammattilaisetkin tunnista jännityksen ennemmin ihmisen luonnolliseksi reaktioksi kuin ei-soveltuvuuden osoittimeksi. 

Kaikesta huolimatta jännitys on kovimmillaan usein kaikkea muuta kuin ihanaa. Ennen koetta se saattaa viedä vaikkapa unet ja ruokahalun, eikä se koetilanteessakaan tunnu välttämättä mitenkään itsevarmuutta nostattavalta. Valmistaudu kokeisiin etukäteen esimerkiksi mielikuvaharjoituksen avulla. Ota mukava asento ja hengitä rauhallisesti. Käy samalla mielessäsi läpi kuvitteellinen soveltuvuuskoetilanne alusta loppuun ja huomaa, kuinka selvisit siitä mielikuvissasi. Samalla tavalla selviät myös oikeasta tilanteesta.

Kirjoitin vähän aikaa sitten postauksen 5x - kuinka rauhoittaa mieli jännittävässä tilanteessa. Ota haltuun nämä täsmävinkit ennen koetta. Käytä vinkkejä ennaltaehkäisevästi tai vähintään silloin, kun jännitys uhkaa ottaa liikaa valtaa.

5. Olet parhaimmillasi levänneenä

Väsyttääkö sinua tällä hetkellä tavallista enemmän? Hermostutko pienistä asioista? Etkö saa illalla nukutuksi ylivireydeltäsi? Ei ihme, pääsykokeisiin valmistautuminen on todella työläs prosessi, joka kyllä näkyy ja tuntuu vielä jälkikäteenkin. Ja niinhän sitä sanotaan, rankka työ vaatii rankat huvit. Muista huolehtia siitä, että palaudut kaikesta kohtaamasi stressistä, kiireestä ja jännityksestä mahdollisimman hyvin niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Levänneenä olet kaikin puolin parhaimmillasi kokeissa.

Seuraavat asiat ovat itsestäänselvyyksiä, mutta niille ajan raivaaminen on yllättävän vaikeaa. Miksi laiminlöisit asioita, jota ovat tällä hetkellä hyvinvointisi ja menestyksesi kannalta oikeastaan kaikkein oleellisimpia? Nuku pitkiä yöunia, syö terveellistä ruokaa, huolehdi vitamiineista, harrasta liikuntaa, näe ystäviäsi, vietä sometonta aikaa, joogaa, harjoita tietoista läsnäoloa, kuuntele musiikkia tai lue kirjaa. Mä vietin pari päivää ennen soveltuvuuskokeita aikaa luonani hoidossa olevan koiranpennun kanssa ja se oli kyllä mitä rentouttavin tapa valmistautua jännittävään koitokseen.

+ Hyväksy se, ettet voi juurikaan kontrolloida koetta

Soveltuvuuskokeisiin valmistautuminen on miljoona kertaa vaikeampaa kuin vaikkapa kirjalliseen kokeeseen valmistautuminen. Et voi esimerkiksi valita henkilöitä, joiden kanssa päädyt ryhmäkeskusteluun tai haastatteluun. Ei auta kuin luottaa omaan itseensä!


Vinkit soveltuvuuskoepäivään

- Syö aamupala. Tarvitset polttoainetta tähän päivään.
- Pue päälle vaatteet, jossa tunnet olosi kauniiksi/komeaksi ja ennen kaikkea omaksi itseksesi. Voit antaa persoonallisuutesi näkyä ulkonäössäsi ja erottua eduksesi!
- Mene paikalle ajoissa!
- Tutustu muihin hakijoihin soveltuvuuskoetilanteessa. Elä kohtaa hakijoita kilpailijoina. Hyödytte toisistanne parhaiten, kun lähdette taistoon toinen toistaan tukien ja tsempaten!
- Päivä sisältää odottelua, joka voi olla jännittyneenä erittäin tuskallista. Ota mukaan vaikkapa kuulokkeet, josta voit kuunnella musiikkia. Tauoilla voit myös miettiä vastauksiasi tuleviin kysymyksiin tai rentouttaa mieltä erilaisin hajoituksin. 
- Muista huomioida myös muut hakijat jokaisessa tehtävässä. Vuorovaikutustaidot ja kuunteleminen ovat vähintäänkin yhtä oleellisia kuin omat puheenvuorot.
- Tee parhaasi! 

p.s. vaikka kyseessä on soveltuvuuskoe, sinun ei tarvitse mahtua mihinkään tarkkarajaiseen psykologin muottiin. Meitä on moneksi ja niin pitääkin olla. Esimerkiksi ujous ei haittaa yhtään mitään. Pääasia, että vaikutat motivoituneelta ja kypsältä, osaat perustella ajatuksesi ja osaat huomioida ihmiset ympärilläsi. 

Valtavasti tsemppiä!  

torstai 7. kesäkuuta 2018

9 kesäistä juomaohjetta

Kesällä todistetusti janottaa. Kylmät juomat maistuvat entistäkin paremmalta (toivottavasti) kuumalla säällä. Myös juhlat ja illanvietot kasaantuvat usein kesäkuukausiin ja tällöin ehkä juomavinkit ovat paikallaan. Kokosin postaukseen 9 erilaista juomaohjetta, jotka jaoin pari vuotta sitten Drink Thursday -postaussarjassa. Ota ohjeet haltuun! 

Jäätelöä juomassa shampanjaStrawberries & cream champange

Tässä jos jossain on kesäinen yhdistelmä. Mansikkaa ja jäätelöä kesäjuomassa, toimii! Ohje tässä.

Starbucks juoma kotona ohje
Starbucks strawberries & créme frappuccino

Toinen mansikan ja jäätelön yhdistelmä. Pirtelelömäinen Starbucks-kopio toimii vaikkapa vaihteluna jäätelölle. Ohje tässä

Terveellinen juoma kesätarjoiluSummer detox water

Postauksen muut juomat vaihtelevat alkoholipitoisista juhlajuomista makeisiin herkkuihin. Tämän kuvan juoma on terveellisempi vaihtoehto. Vedestä voi pienellä vaivannäöllä muuttaa hieman spesiaalimman. Ohje kesäiseen makuveteen tässä.

Juomaohje blogi jäätee
Persikka & mango jäätee

Kesällä teen ja muiden kuumien juomien nauttiminen jää ainakin omalta osaltani todella vähälle. Teetä voi kuitenkin nauttia myös viileässä muodossa. Tykkään kovasti jääteestä ja tämä versio on kotitekoinen lempparini. Ohje täällä.

Kylmä kahvi kesäjuoma ohje
Starbucks caramel cream (kahvi) frappuccino

En tykkää kahvista yhtään, mutta tässä muodossa sekin menee hyvin alas. Ehkä kahvin oikeat ystävät lisäävät kahvin pirtelöönsä vielä mieluummin kuin minä. Ohje tässä.

Drink Thursday fifty ways
Mansikkalimppari

Mehutiivistettä ja vissyä yhdistämällä saa tehtyä "limpparia" moneen makuun. Tällä yhdistelmällä on syntynyt meidän juomatarjoilut moniin rippi- ja ylioppilasjuhliin. Ohje tässä.

Vesimeloni slushie kesäjuoma ohje
Vesimelonislushie

Mehevästä vesimelonista saa hetkessä surautettua viileän ja maukkaan juoman. Ohje tässä.

Ananasmojito ohje drink thursday
Ananasmojito

Ananas sopii loistavasti mojitoon. Tämä raikas  alkoholipitoinen juoma maistuu kesähelteellä. Ohje täällä.

Juomaohje juhliin blogi
Blue (alcohol) lemonade

Kaipaatko juhlatarjoiluun huomiotaherättävän juoman? Tämä sininen juoma on juhlien kohokohta ja toimii niin alkoholillsena kuin alkoholittomanakin. Ohje tässä.

Mikä juomista maistuisi sulle tällä hetkellä? Mulle, pienoiseen makeannälkään, uppoaisi tällä hetkellä parhaiten Starbucks strawberries & cream frappuccino. 

tiistai 5. kesäkuuta 2018

Kuinka valmistautua (psykologian) soveltuvuuskokeisiin 1


Noniin, heippa sinne! Psykologian soveltuvuuskoekutsut ovat pamahtaneet onnekkaiden sähköpostiin ja olenkin saanut kuulla jo monen monta ilouutista. (Sinä, joka et kutsua saanut. Tuo harmitus on itsellenikin hyvin tuttu, mutta lupaan, että sinunkin aikasi tulee vielä ja silloin kaikki tuntuu entistäkin paremmalta). Joka tapauksessa soveltuvuuskokeisiin liittyvää postausta on pyydelty, joten täältä pesee.

Viime vuonna kävin kolmessa soveltuvuuskokeessa; psykologin, toimintaterapeutin ja sosionomin. Olen aina ajatellut, että kirjallinen hakuprosessi on se mihin kompastun, jos kompastun, kun taas soveltuvuuskokeissa pärjääminen olisi minulle huomattavasti helpompaa. Ja näin tämä viime vuoden perusteella menikin. Jokaisesta kokeesta jäi hyvä fiilis ja jokainen meni myös pisteiden perusteella hyvin. Nämä kolme soveltuvuuskoetta noudatti hyvin pitkälle samantyylistä kaavaa. Vaikka tässä postauksessa käsittelen aihetta psykologian soveltuvuuskokeiden kautta, vinkkejä voi soveltaa myös muihin soveltuvuuskokeisiin.

Psykologia jyväskylä soveltuvuuskoe vinkit
Sanotaan, ettei soveltuvuuskokeeseen voi juurikaan valmistautua. Sosionomin ja toimintaterapeutin pääsykokeisiin meninkin ihan kahta kättä heiluttaen (ja myönsin vieläpä rehellisesti, ettei alat ole mun toivelistan kärjessä), mutta lopputulos oli silti hyvä. Uskon, että omana itsenä, sen kummempia valmistautumatta, pärjää kyllä loistavasti soveltuvuuskokeessa. Ja avain onnistumiseen piilee nimenomaan omassa itsessäsi, ei missään kirjoissa ja kansissa kuten ehkä aikaisemmin. Tosiasia on kuitenkin se, että aika moni on osannut arvella mitä psykologian soveltuvuuskoe mahtaa sisältää ja on tullut paikalle myöskin niin hyvin valmistautuneena kuin mahdollista. Opintopolku kertoo, että Jyväskylän psykologian soveltuvuuskokeissa on a) kirjallisia tehtäviä, b) ryhmäkeskustelu ja c) haastattelu. Näillä tiedoilla pötkii jo pitkälle ja jonkinlainen treenaaminenkin on mahdollista. Seuraavaksi onkin vinkkien vuoro.

1.  Käsittele etukäteen PALJON omaan hakuprosessiin liittyviä tekijöitä

Soveltuvuuskokeissa sinun päätehtäväsi on vakuuttaa arvioijat siitä, että olet alalle soveltuva ja motivoitunut hakija, loistava valinta. Jos et itsekään tiedä mikä sinusta tekee sellaisen, asian hahmottaminen voi olla ulkopuolisellekin melko haastavaa. Se, että olet pohtinut itseesi ja ammattiisi liittyviä tekijöitä huokuu sinusta ja vastauksistasi. Niin soveltuvuuskokeissa kuin vaikkapa ihan tavallisessa työhaastattelussakin suurin osa kysymyksistä ja tehtävistä rakentuu näiden teemojen ympärille. 

Pohdi etukäteen, mikä sai sinut hakemaan alalle ja minkälaisen prosessin kävit läpi päätöstä tehdessäsi. Pohdi millainen ihminen olet kokonaisuudessasi. Miksi sopisit alalle, miksi toisaalta et? Miksi juuri sinut tulisi valita? Käsittele näitä teemoja niin monesta näkökulmasta kuin pystyt ja yritä muodostaa niistä kokonaisuus.

Kaiken a ja o on hahmottaa, kuinka moninaiset seikat ovat voineet vaikuttaa vaikkapa ammatin valintaan ja miten asiat kytkeytyvät toisiinsa. Soveltuvuuskokeissa on mielestäni erittäin tärkeää osata perustella kaikkea sanomaansa. 

Vertaappa vaikka lauseita

"Olen soveltuva, koska olen empaattinen."
"Olen soveltuva, koska olen empaattinen. Koen, että empaattisuus auttaa minua ymmärtämään toista ihmistä paremmin ja siksi se on varmasti hyödyllinen työkalu psykologin työssä. Toisaalta empaattisuus on minulle myös voimavara, jonka ansiosta erilaisten ihmisten kohtaaminen tuntuu todella mielenkiintoiselta." 

Voisin veikata, että empaattisuus on piirre, jonka suuri osa psykologian alan hakijoista nostaa esille. Jokainen voi kuitenkin kokea empaattisuutensa hyvin erillä tavalla. Perusteltu vastaus on aina tuplasti mielenkiintoisempi ja erottuvampi kuin pelkkä yksioikoinen lista melko tavallisia piirteitä. 

Pohtimalla omaa itseä ja omaa hakuprosessia etukäteen voi valmistautua hyvinkin monenlaiseen kysymykseen. Sormi ei mene suuhun vaikeimmankaan kysymyksen kohdalla, päin vastoin. Itsensä tunteminen ja perusteleminen antaa kypsän ja valmiin kuvan hakijasta.

Extrakeinoja teeman käsittelemiseen ja jäsentämiseen:

Piirrä ajatuskarttoja. Voit jakaa asioita pienempiin palasiin ja kirjoittaa kartan otsikoksi vaikkapa "miksi psykologia kiinnostaa minua", "kuka minä olen". 

Listaa plussia ja miinuksia. Mikä alassa on parasta/pahinta? Miksi sopisin/en sopisi alalle?

Juttele hakuprosessista eri ihmisten kanssa. Koko elämän tuntenut vanhempi, koulupolkua yhdessä taivaltanut kaveri tai vaikkapa uusi tuttavuus voi esittää sinulle yllättäviä kysymyksiä, ajatuksia ja näkökulmia asiaan liittyen. Voit peilata toisen ajatuksia omiisi ja tarkastella omiasi kriittisesti ja oivaltaen.

Kirjoita teksti/(leikki)blogipostaus aiheesta (blogi on mulle mitä loistavin itsetutkiskelun paikka). Näin sinun on pakko yrittää yhdistää ja jäsentää ajatuksiasi ja perustella kaikkea sanomaasi. Usein soveltuvuuskokeissa on myös kirjoitustehtäviä, joten kirjoittamista voi olla syytäkin treenata.

psykologia pääsykoe soveltuvuuskoe blogi2. Treenaa tehtäviä, joita arvelet kohtaavasi soveltuvuuskokeissa

Opintopolku kertoo raamit, joihin soveltuvuuskoe uppoaa. Löytyy niin haastattelua, ryhmäkeskustelua kuin kirjallisia tehtäviäkin. Jo näiden pohjalta voi treenata.

Treenatessa kannattaa muistaa se, ettei vastauksien tarkka ulkoa opetteleminen ole ehkä kaikkein järkevintä.  Robottimaisen opetelluista vastauksista on luonnollisuus kaukana. Toisaalta kysymykset voivat yllättäen ollakin ihan jotain muuta kuin mihin olet varautunut. Mielestäni tilanteiden harjoittelussa oleellista on se, että harjoittelu tuo jonkinlaista varmuutta uusiin ja vähintäänkin jännittäviin tilanteisiin.

Esimerkiksi haastattelutilanteen jonkinlainen treenaaminen on mahdollista ennen koetta. Kirjoita ylös kysymyksiä, jota kysyisit itse alalle pyrkivältä / jota arvelet sinulta kysyttävän ja pyydä toinen ihminen kyselemään niitä sinulta.  Voit vaihtoehtoisesti yrittää vastata kysymyksiin myös kirjallisesti. Ryhmäkeskustelutilannetta voit harjoitella kevyellä versiolla vaikkapa keskustelemalla kaveriporukkasi kanssa hetkisen vähän vakavammin jostakin ajankohtaisista aiheista. Extremevinkkinä voit myös videoida nämä harjoitukset, josta voit tarkastella myöhemmin omaa toimintaasi. Toisen henkilön kuuntelemisella/huomioon ottamisella on mielestäni esimerkiksi aika suuri rooli soveltuvuuskokeissa! Herättele myöskin esimerkisi kirjoitustaitojasi kirjallisia testejä varten.

Huom! Soveltuvuuskokeissa saatat kohdata myös psykologisia testejä. Näihin ei hirveästi voi/kannata valmistautua, mutta älä varsinkaan yritä etsiä netistä mallivastauksia.

♥ Kilometripostauksen ensimmäinen osa oli tässä. Toisessa osassa annan lisää yleisiä vinkkejä soveltuvuuskokeisiin valmistautumiseen. Heitä ihmeessä toiveita, jos kaipaat vinkkejä johonkin erityiseen juttuun. Vastaan mielelläni myös sähköpostitse tarkempiin kysymyksiin.